zaterdag 18 april 2020

Wat ik las (1): Wij houden van Tsjernobyl

Sinds ik een e-reader kocht, heb ik altijd keus genoeg aan nieuwe boeken. Kan ik mooi mijn leeslijstje aanvullen met boeken die ik altijd al wilde lezen en nieuwe vondsten. Bovendien lezen de kinderen ook op mijn kobo account. Maar dat is voor een andere keer.

Wat ik zelf las:
- Alice in Wonderland, Lewis Caroll **
- Moby Dick, Herman Melville ****
- Wij houden van Tsjernobyl, Svetlana Alexijevitsj *****
- Vallen is als vliegen, Manon Uphoff**
- Tsjaikovskistraat 40, Pieter Waterdrinker ***
- Het Rosie resultaat, Graeme Simsion ****
- Dit is mijn moeder, Tommy Wieringa ***
- Het achtste leven (voor Brilka), Nino Haratischwili

Detective series
Erika Foster serie, geschreven door Robert Bryndza, Jan Mellema
- Het meisje in het ijs **
- De stalker in de nacht**
- In donker water**

Serie over Mia Krüger, geschreven door Samuel Bjørk
- De doodsvogel**
- Ik reis alleen **
- De jongen in de sneeuw **

Het boek dat er voor mij absoluut uitspringt is 'Wij houden van Tsjernobyl'. Misschien omdat ik zelf in de verboden zone ben geweest, 15 jaar geleden als studente. Ik was toen al diep geraakt door de enorme impact van de catastrofe op de mensen en de blijvende schade in generaties.
Direct na de ramp werden veel soldaten en brandweerlieden ernstig ziek: juist de hulpverleners werden getroffen. Mensen mochten hun stervende geliefde niet meer aanraken wegens besmettingsgevaar.
Net zoals een virus is straling niet te zien. Je weet niet wat besmet is en moet vertrouwen op de regels van de overheid. Dan ben ik opeens heel tevreden over ons RIVM en ons goed georganiseerde landje.
Het boek gaat vooral over de ervaringen en emoties van de gewone mensen. Dat vraagt misschien wel wat achtergrondkennis, maar hoeft geen bezwaar te zijn. Juist onze angsten, liefde en hoop blijken universeel.

Iemand nog leestips voor deze quarantaine?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten