zondag 12 april 2020

Scholen weer open: hoe moet dat met de leraren?

Er zijn inmiddels allerlei oproepen om de scholen weer open te doen. Dat begrijp ik goed, met vier kinderen de hele dag thuis. Aan de andere kant, in mijn rol als docent, zou ik dat pas willen als het ook voor leerkrachten veilig is. Want een leerachterstand bij kinderen is vervelend, maar een half docentenkorps ziek in bed, dat schiet ook niet op.

De meeste juffen en meesters zijn niet meer piepjong: 35% is ouder dan 50. Veel docenten in het middelbaar onderwijs zijn ook al op leeftijd: 50% is ouder dan 50 jaar. Dat betekent meestal dat ze meer kans hebben om flink ziek te worden van het virus. *

Er is nog geen duidelijkheid of en hoe kinderen het virus verspreiden. De onderzoeken daarnaar hebben vertraging opgelopen.** Het lijkt me raar om een onderzoek te doen en dan de scholen weer open te doen vóór de resultaten binnen zijn. Want doe je ze dan weer dicht als de uitkomst tegenvalt? Hoeveel extra besmettingen riskeer je daarmee?

Inmiddels heb ik plannen voorbij zien komen om halve klassen les te geven en dan per dagdeel of dag te wisselen. Hoe gaat de juf dat doen, de helft op afstand les geven én de helft in de klas les geven? Dan hebben ze in feite een dubbele baan. Bovendien, als de leerkracht dan besmet raakt, kan hij of zij nog steeds de andere helft van de klas ook besmetten.

Kinderen houden geen 1,5 meter afstand van elkaar. Op het voortgezet onderwijs houden ze die afstand wél van docenten. Maar op basisscholen krijgt de juf dagelijks een knuffel, tot groep 5 ongeveer. Kleuterklassen zijn normaal gesproken al één grote verzamelplaats van bacteriën en virussen. Ik zie de kleuterjuf nog niet in een beschermende ic-outfit les geven.

Wat mij betreft houden we de scholen dus nog even dicht tot er meer duidelijkheid is. Er is al zo'n tekort aan leraren, laten we nou niet overmoedig een deel opofferen aan een gevaarlijk virus.
Voor de leerachterstanden is eenvoudig een oplossing te vinden. Alle kinderen blijven een halfjaar zitten. Voortaan gaat heel Nederland in de kerstvakantie naar de volgende klas.




* https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/internationaal/personeel/aantallen-leeftijdsverdeling-docenten-in-po-en-vo
** https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/07/dat-onderzoek-hoe-besmettelijk-kinderen-zijn-is-nog-best-lastig-a3996057

1 opmerking:

  1. Mooie oproep om leerkrachten gezond te houden. Veel werken juist in deze tijd ook al zo hard aan die digitale lessen en de oplossing voor kinderen zonder computer.Ik herinner me,dat mijn vader vertelde,dat ze in zijn vroege jeugd(ong 1920) per 1 januari naar een nieuwe klas gingen.

    BeantwoordenVerwijderen