zondag 19 april 2020

Dalende cijfers van het RIVM: wat daalt er nu echt?

Volgens het RIVM dalen de ziekenhuisopnames voor corona en de sterftecijfers. Het aantal ic-bedden dat bezet is door corona-patiënten daalt ook. Dat is goed nieuws.

Volgens het CBS zijn er echter twee keer zoveel extra doden als volgens het RIVM. Niet iedere patiënt wordt getest en niet iedere dode telt dus mee in de statistieken.

Het aantal patiënten dat op de ic terecht komt, daalt ook. Tegelijk treedt een verschuiving op: de patiënten die opgenomen worden, zijn jonger dan 70, terwijl eerst vooral oudere patiënten op de ic lagen. Dat hoeft geen officiële beleidskeuze te zijn.
Wat ik hoor van artsen en ic-verpleegkundigen, is dat oudere mensen nu thuis blijven. Dan kunnen hun geliefden tenminste op bezoek en afscheid nemen. Maar deze mensen worden niet getest en niet geteld.

Het criterium voor versoepeling van de maatregelen, is de belasting van de ic. Als we daar onder de 600 patiënten zitten, kan de zorg het weer op gewone kracht aan.
Dan komt het natuurlijk wel goed uit voor beleidsmakers als mensen niet meer naar het ziekenhuis gaan en niet geteld worden.

Mijn theorie is dat we sinds de laatste twee weken niet heel hard dalen qua besmettingen en doden. Maar dat kun je alleen achteraf zien aan de data van het CBS.
Ik denk dat een versoepeling van de maatregelen betekent dat mensen opgelucht ademhalen. Scholen open, dus terug naar normaal en gauw weer allerlei dingen doen. Waarna we binnen drie weken weer een fikse piek krijgen in de data van het RIVM.

Daarom hoop ik voor mezelf heel hard dat mijn kinderen straks eindelijk weer naar school mogen, maar vind ik het realistischer om te verwachten dat het niet zo'n goed idee is.
Ik zou ze niet thuis houden, maar verwacht dat het feest dan per 1 juni weer voorbij is.
Zo'n knipperlichtfase lijkt me zwaar frustrerend. Dan liever maar gewoon door bikkelen met thuisonderwijs.

Voetnoot: een dag nadat ik dit schreef, staat in Trouw dit artikel https://www.trouw.nl/nieuws/oudere-met-corona-komt-veel-minder-gauw-op-de-intensive-care~b558a97c/

3 opmerkingen:

  1. Je hoort zelden hoeveel mensen de ic verlaten hebben en in welke toestand van gezondheid. Ik hoop,dat er blijvend vaker getest gaat worden. Bij een "blijf maar thuis,het zal wel cotona zijn",weet je ook niet of je dan wel immuniteit hebt opgebouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook benieuwd naar de persconferentie vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen