donderdag 2 april 2020

Online spijbelen

Vanmorgen loeide de school-app: puber heeft de gymles gespijbeld! Huh?! De school is dicht. Ben ik nou gek?

Wat blijkt: puber moest een volgens hem onmogelijke opdracht uitvoeren, filmen en insturen. Hij heeft een handig trucje bedacht zodat het toch lukt. Filmpje gemaakt door broertje en ingestuurd.
De gymleraar vindt het trucje fraude en eist dat de opdracht opnieuw wordt gedaan en gefilmd en ingeleverd.

Puber was het vergeten of had geen zin. Dat is trouwens meestal hetzelfde.
De gymleraar heeft hem nu aangemeld als spijbelaar. Prompt krijgen wij een melding van de verzuimcoördinator: uw kind heeft gespijbeld!!!

Mijn eerste reactie was keihard in de lach schieten. Daarna heb ik met een strak gezicht puber uit bed getrokken en gezegd dat hij een heel groot probleem heeft.

Inmiddels zijn we een paar uur verder. Ons twaalfjarige jongetje was net in tranen omdat de gymopdracht onuitvoerbaar is. Hij heeft het serieus geprobeerd. Nu zit hij flink in de stress.

Aan de ene kant denk ik dat het belangrijk is dat kinderen blijven bewegen in deze tijd. Aan de andere kant denk ik: waar haalt de gymleraar het lef vandaan om hem op gespijbeld te zetten? Hij was online aanwezig, maar kon de opdracht niet goed genoeg uitvoeren. Wees blij dat hij zich inzet en een trucje bedenkt en braaf een filmpje inlevert.

Ik laat de puber nog even zweten en proberen, maar wat mij betreft is daarmee de kous af. De gymleraar gaf eerder een 3 voor handstand met doorrol en mijn speciale kind is geen hoogvlieger met gym. Erfelijk belast van twee kanten.
Hij was technisch gezien online aanwezig, dus geef hem dan gewoon een onvoldoende. Maar spijbelen en straf is iets anders.

Laten we nou eerst eens kijken hoe we deze tijd fysiek en emotioneel door komen. Ik ben allang tevreden als we ergens in de zomervakantie met al onze geliefden kunnen knuffelen. Dan maar iets minder gespierd.

Wat zouden jullie doen?

1 opmerking:

  1. Wat een leuk blog heb je! Net een stuk gelezen.
    Maar dit is wel een bizar iets zeg. Ik zou wel contact zoeken met desbetreffende docent.
    Groet, Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen