donderdag 16 april 2020

Omgaan met een onzekere toekomst voor het onderwijs

Niemand kan vertellen hoe de komende jaren eruit gaan zien. Er zijn allerlei wiskundige modellen over hoe een virus zich gedraagt. Maar niemand weet hoe mensen zich gaan gedragen als de lockdown langer duurt of weer opnieuw wordt afgekondigd. Niemand weet of de scholen een soort knipperlichtstatus krijgen: open-dicht-open-dicht.

We weten dat de oude vorm van onderwijs niet mogelijk blijft in een 1,5-metersamenleving. We maken ons zorgen om kinderen die een achterstand oplopen. Maar ik heb nog geen enkel plan gehoord hoe het anders kan.

Mijn voorstel:
- Er komen klassen van 10 kinderen.
- Mensen die werkloos raken, worden omgeschoold voor de zorg of het onderwijs.
- Leegstaande kantoorruimte wordt omgebouwd naar schoolruimte.
- Accepteer dat kinderen een leerachterstand oplopen. Biedt deze kinderen maatwerk.
- Maak halfjaar klassen op de basisschool.
- Biedt voor kinderen die dan in januari klaar zijn met de basisschool, een programma aan met vaardigheden voor de middelbare school. Daarna stromen ze op het juiste niveau in bij de brugklas.
- Investeer in goede online lesmaterialen. Er komen nog meer lockdowns en rampen en narigheid, dus dit is een mooi moment om daarop voor te bereiden.
- Investeer in een ander wereldbeeld: verlies en narigheid hoort bij het leven.


Ik denk dat we kinderen ook een andere mindset moeten meegeven. Je bent niet verantwoordelijk voor je eigen geluk of succes in de maatschappij. Er zijn dingen die je niet kunt controleren of beheersen. Je bent wel verantwoordelijk voor de manier waarop je daarmee omgaat. Leer kinderen troost te vinden. Leer ze met veranderingen en onzekerheid om te gaan.

Geef onze kinderen een training in veerkracht, dat hebben ze harder nodig dan spelling.

1 opmerking:

  1. Triest eigenlijk,dat dit virus nodig om eindelijk de klassen te verkleinen.En die training in veerkracht ook voor de leerkrachten

    BeantwoordenVerwijderen