vrijdag 31 december 2021

Wat 2021 ons bracht

Aan het eind van het jaar probeer ik toch altijd te kijken naar de fijne dingen. Want er was narigheid genoeg, maar ik wil vooral de vreugde onthouden. Die was er gelukkig ook in overvloed.

Ik ga niet opschrijven dat we allemaal in blakende gezondheid het jaar afsluiten. Want dat is gewoon niet waar. We kregen dit jaar wel diagnoses en hulpmiddelen, zoals de rolstoel en fiets voor dochter. Het klinkt misschien gek, maar daar ben ik oprecht blij mee. 

We leerden ook om als gezin nog beter samen te leven en te genieten van kleine dingen. Spelletjes, muziek, films, mini-uitstapjes, er waren zoveel fijne dingen. We hebben het goed met z'n zessen en daar ben ik ontzettend dankbaar voor.

Een persoonlijk lichtpuntje is dat de kinderen nu allemaal naar school gaan. Tenminste, als de boel open is. Peuter werd kleuter en dat brengt mij meer tijd en rust overdag. Hij is zo gelukkig op school met zijn vriendjes! Kleuter is de eerste van ons gezin die elke dag enthousiast naar school gaat en dat is zo heerlijk om te zien.

In de zomer werd ik gevraagd voor een baan. Dat leverde uiteindelijk de grootste verandering op voor mezelf. Het begon redelijk rustig met een inwerkperiode. Vanaf half januari wordt het echt drukker en vanaf maart hoop ik op een vaste aanstelling voor vier jaar. Ik geniet er enorm van om niet alleen moeder te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en mijn hersens in te zetten voor andere zaken.

Het was het tweede coronajaar. Mijn overgrootvader genas na weken toch van de Spaanse griep in 1918. De oma van mijn oma stierf in 1904 tijdens een epidemie (waarschijnlijk aan mazelen) en liet zes jonge kinderen achter. Rondrazende gevaarlijke virussen zijn niet nieuw. Ze zijn uiteindelijk allemaal onder controle gekomen, door maatregelen en vaccinaties. 

Ik verwacht nog een jaar virusellende en daarna zal het ergste wel voorbij zijn. Zolang we maar gezond en gelukkig blijven, komt het goed. Er is zoveel wat wel kan en om van te genieten.

Voor 2022 wens ik iedereen geduld, oog voor het goede en gezondheid. Ik hoop dat mensen de tijd en aandacht nemen om naar elkaar te luisteren, om hun angst en vreugde en verlangens te delen. Fijne jaarwisseling!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten