dinsdag 23 juni 2020

Hoe krijgen we onze puber weer sociaal vaardig?

We hebben jaren training achter de rug. Als peuter leerde ons kind 'alstublieft' en 'dankjewel' zeggen. Als schoolkind gingen we verder met 'bedankt voor het spelen'. 
Voor ons kind met autisme moesten daar nog oneindig veel ongeschreven regels bij. Hoe gedraag je je in de klas, op het plein, op een feestje. 
We waren een heel eind qua sociale vaardigheden. Puber deed het best aardig op school, thuis en elders.
Toen kwam corona.

Puber heeft sinds half maart als een kluizenaar op zolder geleefd. Les ging via de webcam. Hij heeft welgeteld TWEE dagen school gehad. Nu mag hij in september weer. En ik vraag me vertwijfeld af hoe dat moet.

Vrijdagmiddag kwam Vriendinnetje onverwacht langs met een kado. Puber moest eerst aankleden (om 14.30). Toen hij zijn kado had uitgepakt, ging hij het blij zitten lezen. Vriendinnetje vergat hij totaal. Tot ik hem uitlegde dat het kado moest wachten tot hij weer alleen was. Oké, doei! *Hele diepe zucht*

's Avonds was zijn feestje voor drie vrienden. Hij vroeg vooraf bloedserieus of ze dan onder het eten Duckies mochten lezen. *Hele diepe zucht*

Zaterdag was ik naar de kapper geweest. Thuis snuffelde zoon. 'Mam, je ruikt raar. O, ik weet het al, je ruikt naar kapper!' Daarna registreerde hij pas dat er 12 cm van mijn haar af was. *Nog een zucht*

Bijna alles wat zoon in 13 jaar aan vaardigheden heeft opgebouwd, is in deze drie maanden verdwenen. Ik hoop dat we het nog kunnen opgraven. Maar corona heeft een hoop nevenschade veroorzaakt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten