zondag 17 juli 2022

Zomerlezen: Fastfood

Soms wil je gewoon iets simpels, om even lekker te relaxen met een boek. Niks met grootse zinnen of ingewikkelde plots, maar een leuk verhaal. Zoals ik graag fastfood eet als ik doodmoe thuis kom van een hete dag aan zee, of van een lange vakantiereis. Gelukkig is er ontzettend veel fastfood in boekenland. Dus vandaag boeken om zomaar als tussendoortje van te genieten.

Voor kinderen zijn dit trouwens ook ideale boeken om te starten met lezen. Ze hoeven geen moeilijke literatuur, laat ze maar eerst leesplezier ervaren.


Voorlezen

Ssst... de tijger slaapt van Britta Teckentrupp

De tijger slaapt. Een groepje dieren moet er overheen, maar ze mogen de tijger niet wakker maken. Je moet blazen, wiegen en aaien om hem in slaap te houden. Natuurlijk wordt ze toch wakker!

Gek genoeg vraagt geen enkel kind waarom de dieren niet even omlopen, dus gewoon lekker voorlezen.


Rupsje nooitgenoeg van Eric Carle

Hoeft geen toelichting toch? Kun je iedere dag herhalen en het blijft leuk. Inclusief buikpijn van teveel snoep en fastfood.


Nijntje van Dick Bruna

Ooit stond ik in de pan te roeren en uit mijn hoofd Nijntje in de dierentuin op te zeggen. Het kind zat ondertussen in de kinderstoel zelf de bladzijdes om te slaan. Na vier kinderen kan ik de boekjes niet meer zien, maar ze horen bij de opvoeding toch?


Basisschool

De reuzenkrokodil van Roald Dahl

Zaterdag las ik dit aan mijn kleuter voor. Hij vond het wel erg spannend en vertelt iedere dag aan iedereen hoe het afloopt met de reuzenkrokodil. Maar eigenlijk is alles van Roald Dahl briljant. Het hoort alleen bij fastfood omdat het zo heerlijk soepel leest.


Bob Popcorn van Maranke Rinck

Ideaal voor kinderen die dikke boeken niet zien zitten. Want met grote letters, plaatjes en plezier lees je zomaar een heleboel bladzijden. Dochter vindt lezen stom, maar deze serie las ze uit zichzelf!


Gamehelden tegen de monsters van Marcel van Driel

Jongetjes gamen tegenwoordig, in plaats van dat ze lezen. Daar kun je een heleboel over zeggen, maar je kunt ze nog beter een boek geven over gamen. Dan lezen ze wel!


Donald Duck

Als je kind echt niet wil lezen, voer het dan de Donald Duck. Goed voor de woordenschat en met allerlei spreekwoorden en uitdrukkingen. Stiekem krijgen ze een heleboel letters binnen hoor!


Middelbare school

Kappen! van Carrie Slee

Tsja. Van Carrie Slee kun je willekeurig een boek uit de bieb halen en als fastfood serveren voor tieners.


Leven van een loser 1 Logboek van Bram Botermans van Jeff Kinney

Snelle boeken met veel humor en veel plaatjes. Er is een hele serie van.


Een weeffout in onze sterren van John Green

Voor oudere pubers is dit een heerlijk zwijmelverhaal. Vol emoties en best meeslepend. Als ze in het Engels lezen, mogen ze het zelfs op hun leeslijst zetten.


Lucky Luke of Suske en Wiske

Kinderen die zich te groot voelen voor de Donald Duck, kunnen natuurlijk gewoon andere stripverhalen gaan lezen.


Volwassenen

Joop ter Heul van Cissy van Marxveldt

Nostalgie, jeugdherinneringen en een heerlijk verhaal.


De zeven zussen van Lucinda Riley

Heerlijk dikke pil over mooie rijke mensen en de liefde.


Het Rosie project van Graeme Simsion

Een bijzondere wetenschapper met ASS probeert een relatie op te bouwen met Rosie. Humoristisch romantisch verhaal.


Sterspeler van John Grisham

Bij fastfood horen ook detectives en thrillers, wat mij betreft. Sterspeler is het nieuwste boek van John Grisham. Maar je kunt ook een willekeurige andere titel van hem lezen. Goed geschreven en spannende verhalen.

 

Voor meer leestips kun je kijken bij de andere bloggers die meedoen aan Zomerlezen:

Ann van https://boekbabbel.com/

Luna van https://leesdame.nl/

Nienke van https://booksometea.com/


 

En laat vooral een reactie achter, bijvoorbeeld als je een heel andere mening hebt over deze boeken, of met leestips ter aanvulling!

 

4 opmerkingen:

  1. Ik geef het toe: op dit moment ben ik ook toe aan "fastfood"...
    Het Rosie project schrijf ik op m'n lijst, ook "de weeffout" ken ik niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Roald Dahl zou ik elke week wel willen tippen 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie om de Donald Duck ook te noemen!
    Groetjes,
    Nienke van BookSomeTea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goede tip: Nijntje! Daar heb ik een leuke herinneringen aan :)

    BeantwoordenVerwijderen