maandag 18 oktober 2021

Lekkerste vegetarische maaltijden

In ons gezin zijn de meningen verdeeld over vlees eten. Puber en papa eten graag vlees, maar tweede zoon en dochter hebben er geen interesse in. Kleuter eet meestal geen avondeten, of alleen het vlees. (Hij is kerngezond, dus hij zoekt het maar uit verder.) 

Qua klimaat en dierenleed is vegetarisch eten natuurlijk beter, dus het compromis is nu dat we op zondag duurzaam vlees eten. De rest van de week mag ik puzzelen op het menu. 
Puber werkt twee avonden vanaf 18.00 en papa of tweede zoon zijn dan vaak nog niet thuis. Dus het eten moet goed op te warmen zijn die dagen.
De zwemlesdag gaat ook een uitdaging zijn, want dan kom ik 17.00 thuis, moet puber om 18.00 werken en moet ik 's avonds nog energie over hebben voor een lange vergadering. Dus dat betekent vooruit koken en opwarmen.
Maar wat eet je dan?

In ons gezin zijn wraps erg geliefd, met een bonenmengsel erin en vooral veel geraspte kaas erop. 
Zelf ben ik fan van vega lasagne, vooral omdat ik dan een dubbele portie maak en de tweede dag niet hoef te koken. Dat geldt trouwens ook voor gepureerde maaltijdsoep.
Shaksuka vinden de kinderen gelukkig ook nog goed te doen, waarbij ze vooral de broodjes waarderen.
Ik maak vaak stamppot met seizoensgroente, met daarin linzen of witte bonen voor extra eiwitten. Vleesvervangers bevatten vooral troep, dus die eten we nooit. 

Wie heeft er nog favoriete vegetarische gerechten die je goed vooraf kunt klaarmaken?

1 opmerking:

  1. Ik heb rode of wilde rijst ontdekt als vervanging voor rul gebakken gehakt. Als je daar een beste bak vol van maakt en kruid met vlees kruiden heb je altijd wat bij de hand . Het kan overal door en bij. Chili, lasagne , een ovenschotel met groenten en aardappels. Het heeft ongeveer een zelfde textuur. En smaak door de kruiden. En veel goedkoper dan dat kant en klare spul uit een pakje. Het is goed op te warmen , Even door te bakken.

    BeantwoordenVerwijderen