donderdag 15 april 2021

Besparen op kinderkleding

Met vier groeiende kinderen kun je bezig blijven met kleding kopen. Er gaat regelmatig iets stuk (spijkerbroekknietjes) of er is weer een groeispurt (puber). Ik heb geen zin om daar uren en kapitalen aan kwijt te zijn. Hoe doen wij het?

Puber heeft inmiddels maat 46 en lijkt uitgegroeid qua voeten. Hij heeft een paar dure leren, gevoerde winterschoenen en een paar gym/sportschoenen. Die laatste kan hij hopelijk ook deze zomer aan. Hij heeft een mooie dikke winterjas. Het is ijskoud in de klas met alle ramen open, dus ik wilde hier goed in investeren.

Puber heeft verder 4 broeken, 4 truien en 4 longsleeves. Hij gaat 1x per week naar school en zit verder vooral achter zijn laptop. Dus heeft hij ook echt niks meer nodig. Hopelijk kan hij in de zomer vaker naar school. Maar omdat hij snel groeit, koop ik daar nog niks voor. Ik vermoed dat we een halfuurtje naar de S.ting gaan, 5 shirts en 4 shorts kopen en klaar zijn.

Tweede zoon erft alles van puber. Wat hij niet past of niet mooi vindt, geven we weg. Dan zorg ik dat ook hij 5 lange en 5 korte broeken heeft. Hij heeft twee truien en mooie longsleeves online uitgezocht en twee korte shirts. Zijn winterjas is ook nieuw, want die van puber viel uit elkaar. Ook kreeg hij een ski jas en ski broek, want puber haat kou en twee zoon vindt het heerlijk buiten. Schoenen zijn nieuw en duur, want ingewikkelde voeten. 

Wat te klein is voor tweede zoon, gaat naar mijn vriendin. In ruil krijg ik van haar kleding voor dochter. Dochter kreeg dus alleen een tweedehands jas van m. arktplaats en twee nieuwe broeken. Alle gekregen exemplaren vielen van haar kont, dus dat is maatwerk. Dochter draagt het liefst jurken, dus twee broeken en wat leggings is genoeg. Ze heeft nu online nog een korte broek gekozen van De zoete zusjes, waar ze fan van is. Haar schoenen worden op maat gemaakt, maar dat is een ander verhaal.

Dochter kreeg pas drie volle vuilniszakken kleding doorgeschoven. Voor de zomer kozen we 5 jurken, 4 shirtjes en twee jumpsuits. De rest heb ik in de klassenapp aangeboden en wordt nu door de moeders verder uitgezocht en verdeeld. Te kleine kleding schuift weer terug naar mijn vriendin.

Het lastigst is peuter: niemand om iets van te krijgen. Wel kan ik dingen doorschuiven naar kleine neefjes. Zijn jassen, schoenen en laarzen koop ik nieuw, want hij speelt dagelijks buiten. Voor de rest probeer ik tweedehands te kopen. Hij moddert graag, dus zeven setjes maakt hij echt wel vies in een week. Deze winter kocht ik een pakket met 5 truien en 7 broeken voor 15 euro, waarmee hij het hele seizoen deed. Ook kocht ik alvast 3 zomersetjes voor 12 euro en past hij nog dingen van vorig jaar. Zo kostte zijn bovenkleding vanaf september 50 (jassen)+15+12= 77 euro en daar hoop ik tot de volgende winter mee te doen. 

Pyjama's, sokken en ondergoed krijgen ze bij ons van sinterklaas. Natuurlijk krijgen ze ook een ander kado, maar dit vult de zak zo lekker...

Het resultaat is dat ik relatief weinig kleding heb per kind: 5-7 setjes. Maar ze dragen alles vaak, ik was toch eindeloos en ik ben weinig geld en tijd kwijt. Ik vind het vooral fijn om tweedehands kleding te krijgen, maar voor puber lukt dat niet meer. Ik probeer zo het milieu én mijn portemonnee te sparen...

Ik hoor graag hoe anderen dat doen!

2 opmerkingen:

  1. Ik koop alles nieuw voor de 3 pubers. Jongste heeft 8 broeken, 6 T-shirt en 20 longsleeves/hoodies en 2 paar N.air.


    De 2 meiden hebben heel veel kleding, ik bemoei mij daar niet mee. Ze krijgen elke maand een bepaald bedrag en gaan zelf op pad. Hebben ze meer nodig, is dat prima.

    Alles wat er niet meer gedragen wordt, gaat naar gezinnen die het financieel moeilijk hebben en naar het Leger des Heils.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pubermeiden zijn vast een heel andere categorie qua kleding ja!

    BeantwoordenVerwijderen