dinsdag 15 maart 2022

Verkiezingen: hoera!

Morgen is het feest: verkiezingsdag! Gelukkig mogen we al twee dagen eerder stemmen, maar woensdag is ook de uitslagenavond.
Ja, ik sta op een verkiesbare plek van de beste partij, met een tof team en goede standpunten. Ik hoop heel hard dat ik in de raad kan gaan werken aan een betere stad voor iedereen.

Maar mijn belangrijkste punt is: ga stemmen. Als je dankbaar bent voor vrede en democratie, als je tegen een dictatuur bent zoals in Rusland, laat je stem dan horen. 
Als je niet weet op wie, vul dan een kieswijzer in. Kijk eens op de lijsten of je iemand kent. Of bedenk wie er positief of negatief in je plaatselijke krantje stond.

Landelijke politiek staat los van jouw plaatselijke standpunten. D66 in jouw dorp heeft niks te zeggen over euthanasie in het bejaardenhuis. Maar wel over een nieuw schoolgebouw. De VVD bepaalt niet de hoogte van je uitkering. Maar wel wat voor huizen er gebouwd worden.

Plaatselijke partijen hebben soms een lange traditie en goede mensen. Of ze hebben 1 standpunt en ruzie, of iets daar tussenin. Daar ben je snel genoeg achter. Hebben ze een lange kandidatenlijst, dan zijn ze meestal beter dan met 2 kandidaten, bijvoorbeeld.

Wat je ook vindt, welke standpunten je ook hebt, ga in ieder geval stemmen. Mijn opa zei altijd: anders mag je vier jaar niet meer zeuren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten