woensdag 23 juni 2021

Vaccinaties voor mijn dochtertje

Dochter heeft bijna twee jaar permanent antibiotica gebruikt. Sinds de corona maatregelen kan ze zonder. Afstand houden, school dicht, handen wassen, thuis blijven bij klachten: het doet wonderen tegen allerlei ziekteverwekkers. De laatste zes weken is ze weer continu ziek of halfziek, want er wordt volop versoepeld. Negatief getest betekent naar school, dus er gaat weer van alles rond. 

Als een klasgenoot een beetje hoest, is dochter een week aan het hoesten. Niemand weet wat de impact van corona op haar is. Maar rekening houden met mensen met een zwak immuunsysteem is voor sommigen teveel gevraagd. Rondlopen met andere besmettelijke ziektes lijkt weer normaal.

Zoals een moeder op school gisteren zei: 'Al die virussen zijn juist goed voor de weerstand, dus als ze daar niet tegen kan, hou je haar maar thuis. Ik ga me echt niet laten vaccineren voor een ander. Dat doet iedereen zelf maar, die daarin gelooft.' Het punt is juist dat dochter 8 is. Dan moet ik haar jaren thuis houden tot ze gevaccineerd is of corona voorbij is. Daar komt bij dat haar afweerstoffen na vaccinaties soms weer verdwijnen, zodat de vraag is of een vaccinatie haar voldoende beschermt.

Weerstand is trouwens specifiek: afweerstoffen tegen kinkhoest helpen bijvoorbeeld niet tegen polio. Je kunt tegen alles weerstand opbouwen, door alle ziektes te overleven of vaccinaties.  Weerstand opbouwen is dus niet hetzelfde als je immuunsysteem supersterk maken. Je kunt ziektes uitroeien, zoals de pokken, maar niet door ze te laten rondgaan tot iedereen het gehad heeft. Dat duurt te lang, waardoor het virus kan muteren en een nieuwe ronde nodig is. Vaccineren en laten uitdoven werkt wel, als iedereen meedoet.

Ik heb vandaag eindelijk mijn eerste vaccinatie gekregen. Even afwachten nog of er bijwerkingen zijn, maar ik ben erg gelukkig! Laat je alsjeblieft prikken. Als het niet voor jezelf is, dan voor mijn dochter en alle kinderen met een zwak immuunsysteem!


4 opmerkingen:

  1. O wat zul jij een zorgen hebben. Het is zo jammer dat de meeste mensen alleen maar in hun eigen egocentrische kringetje ronddraaien. We leven echt niet alleen maar voor onszelf maar voor het geheel. Alleen op de wereld bestaat niet. Dan is er geen leven. Veel sterkte en gezondheid gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is toch wrang dat nu het normale leven zijn gang weer neemt, dit voor je dochtertje zulke vervelende gevolgen heeft. Dan zet je toch vraagtekens bij dat zo geroemde 'normaal'.... Ik voel met jullie mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zorgen weer Maria. Ik wens je veel sterkte.
    Ik dacht dat ik je mailadres had maar dat is niet zo dus doe ik het maar even hier.
    Ik heb 4 kaartjes voor pretpark of dierentuin naar keuze. Kan ik jullie daar blij mee maken? Liefs

    BeantwoordenVerwijderen