donderdag 15 oktober 2020

Wel of niet naar school?

Maandag moest ik een coronatest, omdat ik ziek was. Volgens de beslisboom mochten de kinderen gewoon naar de basisschool en de middelbare school. Tweede zoon vertelde aan de meester dat we wachten op de testuitslag. Er waren nog drie klasgenootjes waarvan de ouders op een testuitslag wachten. De meester was niet zo blij met vier leerlingen die misschien thuis corona hadden.

Als ik corona had, moest ik mijn kinderen acuut uit de klas plukken en tien dagen thuis opsluiten. Maar tussen het begin van de klachten en de uitslag, zaten vijf dagen. In die vijf dagen, hadden mijn drie kinderen op twee scholen anderen kunnen aansteken. Iedereen was dan ook erg opgelucht toen de test negatief was. Had ik ze anders vijf dagen voor niks thuis moeten opsluiten?

Bij puber zit een klasgenootje in quarantaine. Haar broertje en ouders hebben corona. Zij heeft geen klachten en wordt niet getest. Haar vier vriendinnen zijn inmiddels thuis met coronaklachten en wachten op een test. Alle andere klasgenoten moeten gewoon naar school. Vanwege privacy horen wij niets van school over besmettingen, dus vergeet het anticiperen of zelf afwegingen maken. Dit horen we alleen via de appgroepjes van puber.

Puber snottert en hoest. Hij heeft dezelfde klachten als ik, maar ik had gewoon een stom ander virus. Ik gok dat hij dichter bij mij is geweest dan bij de meisjes. (O horror, meisjes!) Hij mag in ieder geval niet naar school vandaag en morgen, daarna is het vakantie. Ga ik hem nu laten testen, of gok ik dat hij mijn virus heeft? Ondertussen gaan tweede zoon en dochter natuurlijk gewoon wel naar school.


Ik geloof nooit dat we het virus goed onder controle krijgen zolang de scholen op deze manier open blijven. Tegelijk vind ik het een drama als ze dicht zouden moeten. Misschien moeten we na de herfstvakantie drie weken online onderwijs doen, zodat we daarna hopelijk sint en kerst kunnen vieren. Anders voorzie ik dat we half november alsnog een volledige lockdown krijgen, tot half januari.

Het wordt hoe dan ook een lange, donkere winter...

2 opmerkingen:

  1. Hier precies dezelfde situatie 2 weken geleden.
    Ik had klachten op donderdag en kon pas maandag voor een test.
    volgens de beslisboom konden de kinderen wel naar school maar mijn dochter werd ook uit de klas gehaald toen ze vertelde dat ik in afwachting van de uitslag was. gelukkig was de uitslag negatief en had ik gewoon een verkoudheid opgelopen. Het is zo krom allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ingewikkeld is het hè... Wat dat betreft lijkt die snelle blaastest mij een uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen