maandag 6 juli 2020

Zomerlezen: boekentips voor volwassenen

In de zomer heeft iedereen tijd voor lezen, toch?
Ik in ieder geval wel. Lekker in de tuin met een boek in de avond. Maar de afgelopen periode heb ik ook flink mijn best gedaan.
Hierbij mijn leeslijst van de laatste weken. Ik zou zeggen: gauw naar de bieb!

Romans

- De kleine bakkerij aan het strand, Jenny Colgan. Een versnapering, zoet en zonnig. Het gaat voortdurend over eten. Niet geschikt als je aan de lijn bent.

- Moeder van glas, Roos Schlikker. Leest vloeiend, anekdotisch. Gaat over bipolaire moeder en de liefde tussen moeder en kind.

- De jongens van Nickel, Colson Whitehead. Sterke roman over jongens die in een 'heropvoedhuis' terecht komen. Het onrecht dat sommige zwarte en witte kinderen is aangedaan, is schrijnend.

- Wolf Hall, Hilary Mantel. Prachtig boek over Engeland tijdens Thomas Cromwell. Veel namen en ik moest soms echt even doorbijten, maar tegelijk intrigerend. Veel geleerd over deze periode, maar de personages zijn toch echte mensen. 

- Bourgondiërs, Bart van Loo. Minder roman dan Wolf Hall, maar vaak humoristischer. Ik ben op de helft en bewaar de rest tot het vakantie is. 

- Hars, Ane Riel. Prachtige roman over een meisje in een gestoord gezin. Niet zielig, wel spannend.

- Een olifant voor Karel de Grote, Jochen Markhorst. Ik aarzel tussen historische roman,  fantasy of grappige onzin, maar ik denk dat 'mislukt' de lading het beste dekt.

- De onverwachte rijkdom van Altena, Jan van Mersbergen. Waarom heeft dit boek geen rijtje prijzen gewonnen? Het is een prachtig geschreven briljant verhaal. Absolute aanrader!
Het lijkt me ook uitstekend geschikt voor de literatuurlijst, dus schuif het bij je puber onder z'n kussen.

- Mijn naam is Selma, Selma van Perre. Was wel oké. Het verhaal is prima, maar de schrijfstijl magertjes.

- De ballade van slangen en zangvogels, Suzanne Collins. Soort deel 0 van de Hongerspelen. Prachtig boek, over macht, kwaad en angst. Zeer geschikt voor young adults en nu wachten op de verfilming.

- De dag dat ik mijn naam veranderde, Bibi Dumon Tak. Verdriet, verbijstering, humor en seksisme. Ik werd erg pissig om de macht die mannen in onze wereld zich soms toe-eigenen. Tegelijk heb ik hard gelachen om de creatieve verwensingen. Absolute aanrader!


Detectives

- Rizzoli & Isles serie, Tess Gerritsen. Toffe detectives, met een dun verhaallijntje tussen de delen. Twee vrouwen lossen samen narigheid op en ik vind ze allebei geslaagd als personage.

- Springvloed, Ronding & Stilton serie. Deel 1 was wel aardig. Deel twee was genoeg. Scandinavische serie met het gebruikelijke blondje dat zich niet aan de regels houdt en de getroubleerde oudere man die het probleem oplost. Zucht.



1 opmerking:

  1. Ik vond de boeken van Rizolli&Isles spannender dan de luchtiger filmverhalen

    BeantwoordenVerwijderen